Jak wyciągnąć więcej z odszkodowania

Jak samemu uzyskać więcej z odszkodowania?

Zastanawiasz się jak samemu uzyskać więcej z odszkodowania od firmy ubezpieczeniowej? Przecież to jest wielka firma, a Ty czujesz się przy niej bezradny? Kiedy złożona propozycja wydaje się zbyt niska lub wypłacona kwota bezsporna* nie wystarcza na naprawę możesz podjąć próbę we własnym zakresie uzyskać wyższą kwotę rekompensaty. Pomogę Ci w tym procesie! 

W tym artykule skupimy się co można zrobić we własnym zakresie bez pomocy kancelarii lub warsztatu naprawczego w przypadku szkód OC/AC.

Zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela sprawcy

Na początek szkodę należy zgłosić do ubezpieczyciela, który przystępuje do likwidacji szkody. Dalej po przejściu wszystkich kroków po zgłoszeniu pracownik firmy ubezpieczeniowej kontaktuje się z propozycją lub przesyła kosztorys naprawy

Kosztorys naprawy

Podstawą do dalszych czynności jest uzyskanie kosztorysu naprawy. Ubezpieczalnia ma obowiązek przygotowania i przesłania tego dokumentu. Sama propozycja będzie rozwiązaniem w formie ugody, a to blokuje dalsze możliwości. Może być sytuacja, że kosztorys będzie na niższą kwotę niż propozycja, ale tym się nie przejmuj. Dotyczy to szkód na majątku tj. pojazdy, nieruchomości.

W przypadku szkody na osobie ubezpieczyciel winien przedłożyć dokument potwierdzający procentowy uszczerbek na zdrowiu i/lub oszacowanie należnego zadośćuczynienia.

Weryfikacja szkody

Mając kalkulację naprawy szkody zaczynamy weryfikować czy wszystko co zostało uszkodzone znajduje się na dokumencie. W wielu przypadkach nie będzie wszystkiego. Zatem sprawdzamy dokładnie co jest uszkodzone, może być wymagane rozebranie uszkodzonych elementów (można samemu lub z pomocą warsztatu). Wykonujemy dokumentację fotograficzną uszkodzonych elementów. 
Przy szkodzie osobowej możesz wnieść do ubezpieczyciela, żeby zorganizował komisję lekarską, jeżeli takowej nie było. Wtedy lekarz orzecznik określa procentowy uszczerbek na zdrowiu.

Sprawdzanie zaniżeń na kosztorysie

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie głównych miejsc zaniżeń kosztorysu, czyli:

  • wyszczególnione części zamienne są w jakości P/PJ (zamienniki o najniższej jakości). Możemy domagać się elementów w jakości O/Q (Oryginalne, Q- oryginalne bez znaczka producenta). W tym przypadku żądanie udokumentowania historii serwisowej auta jest bezzasadne. 
  • stawka roboczogodzin – zauważysz pewnie od 48,00 do 100 PLN/RBH (zależnie od firmy ubezpieczeniowej). Są to zaniżone wartości, ponieważ przyznawana sądownie jest między 1300-150 PLN/RBH, wyżej wartości są warsztatowe i ASO – 120-170 PLN/RBH i 180-250 PLN/RBH. (stawki są uśrednione i mogą być odstępstwa od górnych i dolnych granic). 
  • współczynnik odchylenia jest niczym innym jak ukryty rabat na materiały lakiernicze podawany procentowo lub inna teoria mówi o tym, że jest to procentowo ujęta powierzchnia naprawy elementów.
  • rabaty – tutaj mamy kilka innych pozycji jakie możemy wyszczególnić:
    Warto tutaj dodać, że od 1 listopada 2022 rabaty nie powinny już obowiązywać, ponieważ KNF zmienił rekomendacje likwidacji szkód i zakazał nakładania rabatów
    • rabat na łączne koszty naprawy
    • rabat na części zamienne 
    • rabat na materiały lakiernicze 
    • rabat na koszty robocizny
      • ilość roboczogodzin jaka została uwzględniona może być nie do zweryfikowania bez pomocy osoby wyspecjalizowanej, korzystającej z programu eksperckiego co generuje koszty.

Są to główne miejsca na których możemy skupić się na kosztorysie. 

Odwołanie

Kolejnym krokiem jest napisanie odwołania. Szerzej ten proces opisałem we wcześniejszym artykule. 
Wraz z odwołaniem załączamy zdjęcia uszkodzonych elementów jakie nie zostały uwzględnione do szkody lub zostały źle zakwalifikowane – np. reflektor jest porysowany, a uwzględnili go jako element do naprawy.

Ubezpieczalnia ma czas do 30 dni na odpowiedź w sprawie odwołania. Mogą rozpatrzyć je pozytywnie lub odrzucić. Nie załamuj się możesz odwołać się ponownie. Jeżeli to nic nie daje równie dobrze możesz zwrócić się do Rzecznika Finansowego w celu złożenia skargi. Rzecznik przyjrzy się sprawie i zleci Towarzystwu Ubezpieczeniowemu sprawdzenie procesu likwidacji szkody. 
Skuteczność tego rozwiązania jest różna, wielu osobom udaje się uzyskać wyższe odszkodowanie, jednak są też osoby, które decydują się na pomoc kancelarii. Ubezpieczyciel również może nic nie zmienić po interwencji RF. 

W co warto się przygotować? 

  • Na pewno w czas. Jeżeli przyjmiemy, że odwołamy się chociażby dwukrotnie to przy każdym odwołaniu należy doliczyć 30 dni na odpowiedź Towarzystwa Ubezpieczeniowego.
  • Jeżeli nie chcesz sam wyszczególniać zaniżeń kosztorysu to możesz przedłożyć kalkulację wykonaną przez niezależnego rzeczoznawcę, warsztat naprawczy lub ASO. 
  • Odwołanie możesz napisać sam lub z pomocą prawną. 

Jest opcja rozliczenia się za naprawę szkody na podstawie faktur poniesionych na części lub naprawę. W tym przypadku niestety często dochodzi do nie wypłacenia pełnej kwoty lub odrzucenia rachunków.
Inaczej tyczy się w przypadku leczenia, tutaj należy zbierać i przedstawiać rachunki za leczenie, leki, rehabilitację..

Masz pytania? Nie chcesz czekać, żeby uzyskać wyższe odszkodowanie?
Skorzystaj z formularza kontaktowego. Pozwól, że sprawdzimy Twoją szkodę i dopłacimy do Twojego odszkodowania!

Formularz kontaktowy


W czym mogę Ci pomóc?

Wypełnij formularz a ja skontaktuję się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Pozdrawiam, Marcin.

Polityka Prywatnościwww.marcinkuzma.pl-polityka-prywatnosci