Odwołanie – z czym je ugryźć?
Odwołanie, inaczej reklamacja jest odpowiedzią wobec Towarzystwa Ubezpieczeniowego na złożoną propozycję odszkodowania. Czas w jakim możemy odwołać się to 3 lata od zgłoszenia szkody. Jest to jedno z pierwszych rozwiązań z jakich możemy skorzystać, w celu uzyskania wyższej kwoty odszkodowania. Jego niewątpliwą cechą jest prostota i brak kosztów*.
Ubezpieczyciel ma czas do 30 dni odpowiedzi na odwołanie, także należy mieć świadomość, że może to trochę potrwać.
Odwołanie – Kto może się odwołać?
Każdy, któremu firma ubezpieczeniowa zaniżyła odszkodowanie. Wyjątkiem może być sytuacja, w której poszkodowany naprawił szkodę bezgotówkowo lub zrzekł się roszczeń do odszkodowania, czyli zawarł ugodę.
Co należy uwzględnić w odwołaniu?
- kto składa odwołanie
- podmiot, do którego się odwołujemy
- numer szkody/numer rejestracyjny w celu identyfikacji szkody
- powód odwołania
- uzasadnienie
Co można jeszcze dodać?
- podstawy prawne
- opinię niezależnego rzeczoznawcy (rozwiązanie płatne)
- kosztorys z ASO (rozwiązanie płatne)
- wyniki badania technicznego (rozwiązanie płatne)
- zdjęcia uszkodzeń
- inne
Należy pamiętać, że odwołanie nie musi mieć sztywnej formy, ponieważ nie każdy jest prawnikiem, żeby dobrze posługiwać się w oficjalnymi pismami. Można również skorzystać z gotowych wzorów, które można znaleźć w sieci.
Ważne:
W każdym przypadku, gdzie nie zostały uwzględnione uszkodzone elementy do kosztorysu należy najpierw odwołać się, żeby zakwalifikowali uszkodzone części. To już na początku pozwoli uzyskać wyższą kwotę odszkodowania.
Czy wysyłając inny kosztorys ubezpieczalnia musi go wziąć pod uwagę?
Otóż nie, ubezpieczalnia dalej może odmówić zmiany kwoty odszkodowania. Dużo zależy z jaką firmą mamy do czynienia. Towarzystwo ubezpieczeniowe z założenia ma podejść do likwidacji szkody profesjonalnie z wykorzystaniem zasobów przygotowanych do tego celu. To znaczy, że ma posiadać odpowiednie narzędzia, żeby przystąpić do sprawdzenia szkody z należytą starannością.
Jaką mamy pewność, że odwołanie poskutkuje?
Tak naprawdę nie ma żadnej pewności. Do reklamacji mogą podejść przychylnie lub ją odrzucić.
Zatem jaki jest sens?
Przede wszystkim jest to narzędzie dla każdego i każdy może spróbować “negocjacji” o własnych siłach co na pewno daje poczucie, że możesz coś zrobić sam i we własnym zakresie.
W wielu przypadkach ubezpieczalnie podwyższają kwotę odszkodowania, jednak nie jest to regułą.
— Formularz kontaktowy —
W czym mogę Ci pomóc?
Wypełnij formularz a ja skontaktuję się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Pozdrawiam, Marcin.