Jak zgłosić szkodę
Pierwszym krokiem do uzyskania należnego odszkodowania jest zgłoszenie szkody.
Do wyboru mamy dwie możliwości:
- zgłoszenie do ubezpieczyciela sprawcy,
- zgłoszenie w systemie BLS, czyli bezpośredniej likwidacji szkody u swojego ubezpieczyciela
W tym artykule nie będziemy rozpisywać się która metoda jest lepsza, ponieważ każda ma swoje plusy i minusy. Dziś krótko scharakteryzujemy kroki jak poprawnie zgłosić szkodę w sposób uniwersalny dla każdego z towarzystw.
- Pierwszym etapem jak już zdecydujemy czy zgłaszamy przez BLS czy tradycyjnie do ubezpieczyciela sprawcy musimy przygotować:
- dokument tożsamości
- oświadczenie sprawcy zdarzenia lub potwierdzenie od policji
- dane uczestników zdarzenia
- numer polisy sprawcy lub AC
- zdjęcia uszkodzeń
- dane kontaktowe
Szkodę możemy zgłosić:
- telefonicznie dzwoniąc na infolinię
- korzystając z formularza internetowego danego ubezpieczyciela
- mailowo na wskazany adres (dostępny na stronie ubezpieczyciela)
- drogą pocztową na wskazany adres ubezpieczalni
W kolejnych krokach będziemy kierowani przez ubezpieczalnię, na tym etapie możemy zgłosić potrzebę najmu auta zastępczego.
Jaki mamy czas na zgłoszenie szkody?
Przy szkodach z OC sprawcy nie ma konkretnego terminu. Czas mamy do 3 lat od zdarzenia, jednak przyjmuje się że szkoda powinna zostać zgłoszona w jak najkrótszym czasie od zdarzenia. Przy szkodach z AC czas ten charakteryzuje zawarta umowa polisy AC.
Kolejnym etapem będzie rozpoczęcie procesu likwidacji szkody przez towarzystwo ubezpieczeniowe, dalej mamy możliwość wyboru czy szkodę chcemy naprawić bezgotówkowo lub w pieniądzu.
Warto zwrócić uwagę, ponieważ w wielu przypadkach ubezpieczalnie potrafią informować od początku o kwocie odszkodowania bez przesłania kosztorysu w ramach UGODY. Dlaczego w wielu przypadkach nie jest to korzystne rozwiązanie opisaliśmy w artykule.
— Formularz kontaktowy —
W czym mogę Ci pomóc?
Wypełnij formularz a ja skontaktuję się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe. Pozdrawiam, Marcin.